Тэтимол 2015

КИЯ[кийә], киялек (ТТДС II: 170 һ.б.) «дух возмездия, дух-защитник» (һәр нәрсәнең иясе һәм киясе бар – у каждого сущего есть «хозяин» и дух-защитник, дух-мститель за нанесенную обиду») ~ башк. кийә, гийә, үзб. диал. къйә, кийә (ЎХШЛ: 146), нуг., каз., к.-калп. кие [кийэ] id., кырг. кээ «кару; үч, кия», алт. кееге, кегее «кот, ямь, фәрештә», кеен «матур, сылу», кабарда. (< төрки) гие «табалау, шелтә», чаг. бор. монг. kia «хан сакчысы; баһадир сакчы» (к. Очерки истории культуры Средневекового Ирана: 237).

Дерив.: диал. (ТТДС: 244) кийәлән-ү «кадерен белмәү; зурдан кубу», кийәле (ЗДС: 306) «претензияле; бәлале» ~ каз., к.-калп. (Будагов II: 183) кийели «изге, кагылгысыз», (Катаринский буенча) каз. кейели қус «аккош»; кара татар (алт. диал.) кеегелү, кеен «матур, зифа», Кеен-Чокур «Киян чуар» – ат исеме һ.б.



Предыдущая статья            Следующая статья